Analiza Funkcjonowania Bibliotek
wskaźniki efektywności i dane statystyczne

Materiały ze szkolenia “Chcieć, to móc, czyli jak prowadzić badania satysfakcji użytkowników

Webinarium „Chcieć to móc”, które odbyło się 9 września 2024 roku w ramach projektu AFB, miało na celu przysposobienie bibliotekarzy do przeprowadzania badań satysfakcji użytkowników.

ówne zagadnienia omówione podczas webinarium:

  1. Znaczenie badań satysfakcji użytkowników:
    • Poznanie potrzeb, oczekiwań i opinii użytkowników o funkcjonowaniu biblioteki.
    • Podstawa do podejmowania świadomych decyzji dotyczących rozwoju biblioteki.
    • Identyfikacja mocnych i słabych stron oferty biblioteki.
    • Wykorzystanie wyników do mierzenia efektywności działań biblioteki i kompleksowej oceny funkcjonowania biblioteki.
    • Budowanie i umacnianie pozytywnego wizerunku biblioteki w środowisku.

      2.  Etapy badań i narzędzia do ich realizacji:

    • Planowanie badań: Określenie celów, wybór metod badawczych oraz narzędzi.
    • Dobór próby badawczej: Jak wybrać reprezentatywną grupę respondentów.
    • Zbieranie danych: Omówienie metod (ankiety papierowe i elektroniczne).
    • Analiza danych: Przedstawienie miar i narzędzi do analizy wyników badań.
    • Wykorzystanie wyników: Przekładanie wyników na konkretne działania w bibliotece.

       3. Kwestionariusz badawczy:

    • Struktura kwestionariusza: Wprowadzenie, pytania badawcze, metryczka.
    • Rodzaje pytań: Zamknięte, otwarte, skalowane.
    • Skala ocen: 5-punktowa skala Likerta.
    • Pytania dotyczące: celów odwiedzin, globalnej oceny biblioteki, oceny poszczególnych usług, problemów i sugestii.

       4. Populacja i próba badawcza:

    • Populacja badana: Zdefiniowanie grupy docelowej.
    • Próba badawcza: Wybrana część populacji.
    • Metoda doboru próby: Dobór kwotowy.
    • Wyliczanie wielkości próby: Wykorzystanie narzędzi, takich jak arkusze kalkulacyjne.

5. Analiza danych:

    • Miary statystyczne: Częstości, wskaźniki struktury, średnie arytmetyczne, dominanty.
    • Analiza opisowa: Wyciąganie wniosków na podstawie próby.
    • Prezentacja wyników: Dane zbiorcze, wykresy, tabele krzyżowe.

6. Charakterystyka materiałów do badań dostępnych na stronie projektu:

    • Poradnik do prowadzenia badań.
    • Ankiety (drukowane i elektroniczne).
    • Arkusze kalkulacyjne: Do wyliczania wielkości próby, analizy danych i dynamiki.
    • Instrukcje: Szczegółowe wytyczne dotyczące korzystania z narzędzi.
    • Filmy instruktażowe: Pokaz praktycznego zastosowania narzędzi.
    • Schemat raportu z badań.

7. Podsumowanie i wnioski:

    • Badania satysfakcji użytkowników są kluczowe dla rozwoju biblioteki.
    • Regularne badania pozwalają dostosować ofertę biblioteki do potrzeb czytelników.
    • Wyniki badań wspierają podejmowanie świadomych decyzji dotyczących rozwoju instytucji.
    • Badania przyczyniają się do budowania pozytywnego wizerunku biblioteki.

Webinarium „Chcieć to móc” dostarczyło uczestnikom kompleksowej wiedzy i praktycznych informacji na temat poszczególnych etapów badania satysfakcji i narzędzi niezbędnych do ich przeprowadzenia.

W spotkaniu wzięło udział 180 bibliotekarzy reprezentujących: biblioteki publiczne (76,7%), akademickie (16,6%), pedagogiczne (3,9%) i inne (2,8%). Uczestnicy bardzo wysoko ocenili webinarium. Średnia ocen w skali 1-5 wyniosła 4,82.

Spotkanie prowadziły Jolanta Sobielga i Aldona Zawałkiewicz  – członkinie zespołu ds. badania efektywności bibliotek, w którym zajmują się badaniami satysfakcji użytkowników. Prezenterki są współautorki poradników dla bibliotekarzy oraz materiałów instruktażowych dotyczących metodologii prowadzenia badań satysfakcji oraz analizy i interpretacji danych statystycznych i wskaźników funkcjonalności.

Prezentacja

Nagranie webinarium: