Webinarium „Chcieć to móc”, które odbyło się 9 września 2024 roku w ramach projektu AFB na platformie ClickMeeting, miało na celu przysposobienie bibliotekarzy do przeprowadzania badań satysfakcji użytkowników.
Główne zagadnienia omówione podczas webinarium:
- Znaczenie badań satysfakcji użytkowników:
- Poznanie potrzeb, oczekiwań i opinii użytkowników o funkcjonowaniu biblioteki.
- Podstawa do podejmowania świadomych decyzji dotyczących rozwoju biblioteki.
- Identyfikacja mocnych i słabych stron oferty biblioteki.
- Wykorzystanie wyników do mierzenia efektywności działań biblioteki i kompleksowej oceny funkcjonowania biblioteki.
- Budowanie i umacnianie pozytywnego wizerunku biblioteki w środowisku.
2. Etapy badań i narzędzia do ich realizacji:
-
- Planowanie badań: Określenie celów, wybór metod badawczych oraz narzędzi.
- Dobór próby badawczej: Jak wybrać reprezentatywną grupę respondentów.
- Zbieranie danych: Omówienie metod (ankiety papierowe i elektroniczne).
- Analiza danych: Przedstawienie miar i narzędzi do analizy wyników badań.
- Wykorzystanie wyników: Przekładanie wyników na konkretne działania w bibliotece.
3. Kwestionariusz badawczy:
-
- Struktura kwestionariusza: Wprowadzenie, pytania badawcze, metryczka.
- Rodzaje pytań: Zamknięte, otwarte, skalowane.
- Skala ocen: 5-punktowa skala Likerta.
- Pytania dotyczące: celów odwiedzin, globalnej oceny biblioteki, oceny poszczególnych usług, problemów i sugestii.
4. Populacja i próba badawcza:
-
- Populacja badana: Zdefiniowanie grupy docelowej.
- Próba badawcza: Wybrana część populacji.
- Metoda doboru próby: Dobór kwotowy.
- Wyliczanie wielkości próby: Wykorzystanie narzędzi, takich jak arkusze kalkulacyjne.
5. Analiza danych:
-
- Miary statystyczne: Częstości, wskaźniki struktury, średnie arytmetyczne, dominanty.
- Analiza opisowa: Wyciąganie wniosków na podstawie próby.
- Prezentacja wyników: Dane zbiorcze, wykresy, tabele krzyżowe.
6. Charakterystyka materiałów do badań dostępnych na stronie projektu:
-
- Poradnik do prowadzenia badań.
- Ankiety (drukowane i elektroniczne).
- Arkusze kalkulacyjne: Do wyliczania wielkości próby, analizy danych i dynamiki.
- Instrukcje: Szczegółowe wytyczne dotyczące korzystania z narzędzi.
- Filmy instruktażowe: Pokaz praktycznego zastosowania narzędzi.
- Schemat raportu z badań.
7. Podsumowanie i wnioski:
-
- Badania satysfakcji użytkowników są kluczowe dla rozwoju biblioteki.
- Regularne badania pozwalają dostosować ofertę biblioteki do potrzeb czytelników.
- Wyniki badań wspierają podejmowanie świadomych decyzji dotyczących rozwoju instytucji.
- Badania przyczyniają się do budowania pozytywnego wizerunku biblioteki.
Webinarium „Chcieć to móc” dostarczyło uczestnikom kompleksowej wiedzy i praktycznych informacji na temat poszczególnych etapów badania satysfakcji i narzędzi niezbędnych do ich przeprowadzenia.
W spotkaniu wzięło udział 180 bibliotekarzy reprezentujących: biblioteki publiczne (76,7%), akademickie (16,6%), pedagogiczne (3,9%) i inne (2,8%). Uczestnicy bardzo wysoko ocenili webinarium. Średnia ocen w skali 1-5 wyniosła 4,82.
Spotkanie prowadziły Jolanta Sobielga i Aldona Zawałkiewicz – członkinie zespołu ds. badania efektywności bibliotek, w którym zajmują się badaniami satysfakcji użytkowników. Prelegentki są współautorkami poradników dla bibliotekarzy oraz materiałów instruktażowych dotyczących metodologii prowadzenia badań satysfakcji oraz analizy i interpretacji danych statystycznych i wskaźników funkcjonalności.
Nagranie webinarium: