Analiza Funkcjonowania Bibliotek
Pedagogicznych

wskaźniki efektywności i dane statystyczne

Wyniki badań

Analiza wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych na podstawie danych z 2017 r.

Oprac.: Mariola Szymczak, Aldona Zawałkiewicz

Analiza danych dokonywana była w programie komputerowym AFB, w module dla administratorów merytorycznych. Wskaźniki bibliotek pedagogicznych są prezentowane bez podziału na podtypy.
Wskaźniki w tabelach grupowano zgodnie z założeniami Zrównoważonej Karty Wyników (ang. Balanced scorecard)
i perspektywami oceny bibliotek w normie PN-ISO 11620:2017-11. Wartości wskaźników zaokrąglano zgodnie z zaleceniami opracowanymi głównie na podstawie PN-ISO 11620:2017-11.
W badaniu wzięły udział 32 biblioteki pedagogiczne wraz ze 131 filiami, w tym:

  •     28 bibliotek samodzielnych
  •     4 biblioteki włączone w strukturę ośrodków doskonalenia nauczycieli

oraz  2 biblioteki powiatowe:

  •    1 samodzielna
  •    1 włączona w strukturę innej placówki oświatowej

W roku 2017 w badaniach wzięło udział 68% bibliotek pedagogicznych. Podobnie jak w roku 2016, badania przeprowadzono w  14 województwach. W 100% przebadano  biblioteki z województw dolnośląskiego, łódzkiego, mazowieckiego, opolskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Najmniejszą liczbę bibliotek, które włączyły się w badania efektywności odnotowujemy w województwach małopolskim i podlaskim. W każdym z tych województw  w badaniu wzięła udział tylko jedna z trzech funkcjonujących tam  bibliotek, co stanowi  33,3 % udziału. Nie udało się włączyć do badań województw świętokrzyskiego i zachodnio-pomorskiego.
Wyniki badań ilustrują poniższe tabele:

  1. Wskaźniki funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za rok 2017
  2. Porównanie wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za lata 2014-2017
  3. Wskaźniki dotyczące usług sieciowych i interaktywnych w bibliotekach pedagogicznych za rok 2017
  4. Porównanie wskaźników dotyczących usług sieciowych i interaktywnych za lata 2014-2017

Analiza wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych na podstawie danych z 2016 r.

Oprac.: Aldona Zawałkiewicz

Analiza danych dokonywana była w programie komputerowym AFB, w module dla administratorów merytorycznych. Wskaźniki bibliotek pedagogicznych są prezentowane bez podziału na podtypy.

Wskaźniki w tabelach grupowano zgodnie z założeniami Zrównoważonej Karty Wyników (ang. Balanced scorecard) i perspektywami oceny bibliotek w normie PN-ISO 11620:2012 . Wartości wskaźników zaokrąglano zgodnie z zaleceniami opracowanymi głównie na podstawie PN-ISO 11620:2012.

W roku 2016 do listy wskaźników dodano wskaźnik „Satysfakcja Użytkownika”.  W wyniku zrealizowanego w roku 2016  projektu ogólnopolskiego  badania satysfakcji użytkowników bibliotek pedagogicznych, wskaźnik został wyliczony,  wprowadzony do formularzy z danymi i poddany analizie.

W badaniu wzięło udział 31 bibliotek –  29 głównych wraz z filiami oraz dwie biblioteki powiatowe.

Wykres za 2016 rok

Badania przeprowadzono w  14 województwach. W 100% przebadano  biblioteki z województw dolnośląskiego, łódzkiego, mazowieckiego, opolskiego  i warmińsko-mazurskiego.

W dalszym ciągu najmniejszą liczbę bibliotek, które włączyły się w badania efektywności odnotowujemy w województwie małopolskim – w badaniu wzięła udział  jedna z trzech funkcjonujących w tym województwie bibliotek, co stanowi  33,3 % udziału.

Wyniki badań ilustrują poniższe tabele:

  1. Wskaźniki funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za rok 2016
  2. Porównanie wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za lata 2014-2016
  3. Wskaźniki dotyczące usług sieciowych i interaktywnych w bibliotekach pedagogicznych za rok 2016
  4. Porównanie wskaźników dotyczących usług sieciowych i interaktywnych za lata 2014-2016

Analiza wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych na podstawie danych z 2015 r.

Oprac.: Aldona Zawałkiewicz

Analiza danych była dokonywana w programie komputerowym AFB, w module dla administratorów merytorycznych. Wskaźniki bibliotek pedagogicznych są prezentowane bez podziału na podtypy.

Wskaźniki w tabelach grupowano zgodnie z założeniami Zrównoważonej Karty Wyników (ang. BalancedScorecard) i perspektywami oceny bibliotek w normie PN-ISO 11620:2012 . Wartości wskaźników zaokrąglano zgodnie z zaleceniami opracowanymi głównie na podstawie PN-ISO 11620:2012.

W roku 2015 dokonano zmiany sposobu prezentacji wskaźnika Usługi sieciowe i/lub interaktywne z wartości procentowych na wartości liczbowe.

W badaniu wzięły udział 32 biblioteki – 30 głównych wraz z filiami oraz dwie biblioteki powiatowe.

Badania przeprowadzono w  13 województwach. W 100% przebadano  biblioteki z województw dolnośląskiego, mazowieckiego, opolskiego,  pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.

Najmniejszą liczbę bibliotek, które włączyły się w badania efektywności odnotowano w województwie małopolskim – w badaniu wzięła udział  jedna z trzech funkcjonujących w tym województwie bibliotek, co stanowi  33,3 % udziału.

Wyniki badań ilustrują poniższe tabele:

  1. Wskaźniki funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za rok 2015
  2. Porównanie wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za lata 2014-2015
  3. Wskaźniki dotyczące usług sieciowych i interaktywnych w bibliotekach pedagogicznych za rok 2015
  4. Porównanie wskaźników dotyczących usług sieciowych i interaktywnych za lata 2013-2015

Analiza wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych na podstawie danych z 2014 r.

Oprac.: Aldona Zawałkiewicz

Analiza danych była dokonywana w programie komputerowym AFB, w module dla administratorów merytorycznych. Wskaźniki bibliotek pedagogicznych są prezentowane bez podziału na podtypy.

Wskaźniki w tabelach grupowano zgodnie z założeniami Zrównoważonej Karty Wyników (ang. BalancedScorecard) i perspektywami oceny bibliotek w normie PN-ISO 11620:2012 . Wartości wskaźników zaokrąglano zgodnie z zaleceniami opracowanymi głównie na podstawie PN-ISO 11620:2012.

W roku 2014 dokonano dwóch zmian na liście wskaźników. Wskaźnik Średnia liczba osób uczestniczących w imprezach organizowanych przez bibliotekę  został zastąpiony wskaźnikiem Udział użytkowników w imprezach organizowanych przez bibliotekę w przeliczeniu na 100 użytkowników, a na miejsce wskaźnika Średnia liczba osób uczestniczących w szkoleniach organizowanych przez bibliotekę, wprowadzono wskaźnik Liczba uczestników szkoleń dla użytkowników w przeliczeniu na 100 użytkowników.

W roku 2015 w badaniu efektywności wzięło udział 18  (z 47) bibliotek głównych wraz z filiami, prowadzonych przez samorządy województw.

Badania przeprowadzono w dziewięciu województwach. Przebadano 100% bibliotek z województw dolnośląskiego, mazowieckiego i pomorskiego.

Najmniejszą liczbę bibliotek przebadano w województwie wielkopolskim – w badaniu wzięło udział 20% bibliotek.

Wyniki badań ilustrują poniższe tabele:

  1. Wskaźniki funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za rok 2014
  2. Wskaźniki dotyczące usług sieciowych i interaktywnych w bibliotekach pedagogicznych za rok 2014
  3. Porównanie wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za lata 2013-2014
  4. Porównanie wskaźników dotyczących usług sieciowych i interaktywnych za lata 2013-2014

Analiza wskaźników funkcjonalności i wybranych surowych danych statystycznych bibliotek pedagogicznych (za rok 2013)