Analiza wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych na podstawie danych za 2023 r.
Oprac. Mariola Szymczak
Analiza danych dokonywana była w programie komputerowym AFB, w module dla administratorów merytorycznych. Wskaźniki bibliotek pedagogicznych są prezentowane bez podziału na podtypy.
Wskaźniki w tabelach grupowano zgodnie z założeniami Zrównoważonej Karty Wyników (ang. Balanced scorecard) i perspektywami oceny bibliotek w normie PN-ISO 11620:2017-11. Wartości wskaźników zaokrąglano zgodnie z zaleceniami opracowanymi głównie na podstawie PN-ISO 11620:2017-11.
W badaniu wzięły udział łącznie 32 biblioteki pedagogiczne w tym:
- 21 biblioteki pedagogicznych samodzielnych, które prowadzą 83 filie.
- 9 bibliotek funkcjonujących w strukturze ośrodków doskonalenia i innych placówek oświatowych, które prowadzą 28 filii.
oraz 2 biblioteki powiatowe:
- 1 samodzielna
- 1 włączona w strukturę innej placówki oświatowej
W roku 2023 w badaniach wzięło udział 62,5 % bibliotek pedagogicznych, nie licząc dwóch bibliotek powiatowych. Liczna bibliotek biorących udział w badanych jest taka sama jak w roku poprzednim.
Badania przeprowadzono w 14 województwach. W 100% przebadano biblioteki z pięciu województw: dolnośląskiego, lubuskie, opolskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Najmniejszą liczbę bibliotek, które włączyły się w badania efektywności odnotowujemy w województwie małopolskim i podlaskim – w badaniu wzięły udział tylko po jednej z trzech funkcjonujących tam bibliotek, co stanowi 33,3 % udziału.
W dalszym ciągu nie udało się włączyć do badań bibliotek z województwa świętokrzyskiego.
W 2023 roku do badań nie przystąpiły również trzy biblioteki z województwa podkarpackiego, które brały udział w projekcie w latach 2014-2021. Placówki te zostały włączone w strukturę innego podmiotu i przestały być samodzielnymi bibliotekami.
Poniższy wykres prezentuje szczegółową struktur:
W 2023 roku zmniejszyła się średnia “Nauczyciele – użytkownicy jako procent nauczycieli w rejonie objętym działalnością biblioteki”. Mediana pozostaje na tym samym poziomie od 2020 rok. Należy zauważyć, iż wśród badanych bibliotek znajdują się takie, gdzie nauczyciele jako użytkownicy stanowią ponad 35% obsługiwanej populacji w rejonie.
Średnia liczba filii przypadających na bibliotekę główną spada w stosunku do poprzednich lat. W 2023 roku w badaniach wzięło udział 30 bibliotek pedagogicznych prowadzonych przez samorząd województwa, które prowadzą łącznie 111 filii. Placówki te funkcjonują w różnych strukturach, o których była mowa w pierwszej części artykułu.
W 2019 roku wprowadzono w bibliotekach pedagogicznych wskaźnik „Procent użytkowników zewnętrznych” wśród wszystkich użytkowników biblioteki. Celem jest ocena odsetka użytkowników biblioteki spoza populacji obsługiwanej, a tym samym znaczenia biblioteki dla edukacji i kultury w regionie oraz jej wpływu i atrakcyjności poza bezpośrednim zasięgiem oddziaływania. W 2023 roku obserwujemy wzrost liczby czytelników zewnętrznych w stosunku do lat poprzednich.
W 2020 roku wprowadzono w bibliotekach pedagogicznych nowy wskaźniki pt. „Liczba dokumentów pobranych z zasobów elektronicznych w przeliczeniu na użytkownika”, którego celem było ustalenie stopnia wykorzystania zasobów elektronicznych oferowanych przez bibliotekę zdalnie i w sieci lokalnej biblioteki. Za pomocą powyższego wskaźnika można również dokonać oceny czy użytkownicy biblioteki odnajdują w jej zasobach elektronicznych materiały, które ich interesują.
W 2023 roku prawie wszystkie biblioteki pedagogiczne zapewniły swoim użytkownikom dostęp zdalny do licencjonowanych zbiorów elektronicznych spoza biblioteki.
Poniższy wykres prezentuje wydatki na zbiory elektroniczne jako procent wydatków na gromadzenie zbiorów w bibliotekach pedagogicznych biorących udział w badaniu za lata 2020-2023.
Jednym z ważniejszych zadań bibliotek pedagogicznych jest organizacja imprez dla użytkowników. Na przestrzeni lat można zaobserwować wzrost ich liczby. Wysoka wartość wskaźnika funkcjonalności świadczy o tym, że spotkania organizowane przez bibliotekę są atrakcyjne i zgodne z potrzebami mieszkańców.
W 2021 roku wprowadzono w bibliotekach pedagogicznych nowy wskaźniki pt. Udział użytkowników w imprezach bibliotecznych organizowanych przez bibliotekę online w przeliczeniu na 100 użytkowników, którego celem jest ocena atrakcyjności imprez organizowanych przez bibliotekę dla użytkowników.
W 2021 roku poszerzono grupę usług sieciowych, interaktywnych o wskaźnik pt. Rejestracja on-line nowych czytelników, którego celem jest ocena stopnia automatyzacji procesów bibliotecznych i możliwości interaktywnego kontaktu z użytkownikiem.
Wskaźniki funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za 2023 rok
Porównanie wskaźników funkcjonalności za lata 2015-2023
Usługi sieciowe i interaktywne za lata 2014-2023
Porównanie wskaźników sieciowych za lata 2015-2023
Wykresy do analizy badań za 2023 r.
Analiza wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych na podstawie danych za 2022 r.
Oprac. Mariola Szymczak
Analiza danych dokonywana była w programie komputerowym AFB, w module dla administratorów merytorycznych. Wskaźniki bibliotek pedagogicznych są prezentowane bez podziału na podtypy.
Wskaźniki w tabelach grupowano zgodnie z założeniami Zrównoważonej Karty Wyników (ang. Balanced scorecard) i perspektywami oceny bibliotek w normie PN-ISO 11620:2017-11. Wartości wskaźników zaokrąglano zgodnie z zaleceniami opracowanymi głównie na podstawie PN-ISO 11620:2017-11.
W badaniu wzięły udział łącznie 32 biblioteki pedagogiczne w tym:
- 21 biblioteki pedagogicznych samodzielnych, które prowadzą 83 filie.
- 9 bibliotek funkcjonujących w strukturze ośrodków doskonalenia i innych placówek oświatowych, które prowadzą 28 filii.
oraz 2 biblioteki powiatowe:
- 1 samodzielna
- 1 włączona w strukturę innej placówki oświatowej
W roku 2022 w badaniach wzięło udział 62,5 % bibliotek pedagogicznych, nie licząc dwóch bibliotek powiatowych. Jest to spadek w stosunku do roku poprzedniego.
Badania przeprowadzono w 14 województwach. W 100% przebadano biblioteki z pięciu województw: dolnośląskiego, lubuskie, opolskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Najmniejszą liczbę bibliotek, które włączyły się w badania efektywności odnotowujemy w województwie małopolskim i podlaskim– w badaniu wzięły udział tylko po jednej z trzech funkcjonujących tam bibliotek, co stanowi 33,3 % udziału.
W dalszym ciągu nie udało się włączyć do badań bibliotek z województwa świętokrzyskiego.
W 2022 roku do badań nie przystąpiły również trzy biblioteki z województwa podkarpackiego, które brały udział w projekcie w latach poprzednich. Placówki te zostały włączone w strukturę innego podmiotu i przestały być samodzielnymi bibliotekami.
Do badań w 2022 roku przystąpiła po raz pierwszy biblioteka z województwa zachodniopomorskiego.
Poniższy wykres prezentuje szczegółową strukturę.
Na tym samym poziomie w stosunku do roku ubiegłego utrzymuje się wskaźnik średnia i mediana “Nauczyciele – użytkownicy jako procent nauczycieli w rejonie objętym działalnością biblioteki”. Należy zauważyć, iż wśród badanych bibliotek znajdują się takie, gdzie nauczyciele jako użytkownicy stanowią ponad 40% obsługiwanej populacji w rejonie.
Średnia liczba filii przypadających na bibliotekę główną spada w stosunku do poprzednich lat. W badaniach wzięło udział 30 bibliotek pedagogicznych prowadzonych przez samorząd województwa, które prowadzą łącznie 111 filii. Placówki te funkcjonują w różnych strukturach, o których była mowa w pierwszej części artykułu.
W 2019 roku wprowadzono w bibliotekach pedagogicznych wskaźnik „Procent użytkowników zewnętrznych” wśród wszystkich użytkowników biblioteki. Celem jest ocena odsetka użytkowników biblioteki spoza populacji obsługiwanej, a tym samym znaczenia biblioteki dla edukacji i kultury w regionie oraz jej wpływu i atrakcyjności poza bezpośrednim zasięgiem oddziaływania.
W 2020 roku wprowadzono w bibliotekach pedagogicznych nowy wskaźniki pt. „Liczba dokumentów pobranych z zasobów elektronicznych w przeliczeniu na użytkownika”, którego celem było ustalenie stopnia wykorzystania zasobów elektronicznych oferowanych przez bibliotekę zdalnie i w sieci lokalnej biblioteki. Za pomocą powyższego wskaźnika można również dokonać oceny czy użytkownicy biblioteki odnajdują w jej zasobach elektronicznych materiały, które ich interesują.
W 2022 roku prawie wszystkie biblioteki pedagogiczne zapewniły swoim użytkownikom dostęp zdalny do licencjonowanych zbiorów elektronicznych spoza biblioteki.
Poniższy wykres prezentuje wydatki na zbiory elektroniczne jako procent wydatków na gromadzenie zbiorów w bibliotekach pedagogicznych biorących udział w badaniu za lata 2020-2022.
Jednym z ważniejszych zadań bibliotek pedagogicznych jest organizacja imprez dla użytkowników. Na przestrzeni lat można zaobserwować wzrost ich liczby. Wysoka wartość wskaźnika funkcjonalności świadczy o tym, że spotkania organizowane przez bibliotekę są atrakcyjne i zgodne z potrzebami mieszkańców.
W 2021 roku wprowadzono w bibliotekach pedagogicznych nowy wskaźniki pt. Udział użytkowników w imprezach bibliotecznych organizowanych przez bibliotekę online w przeliczeniu na 100 użytkowników, którego celem jest ocena atrakcyjności imprez organizowanych przez bibliotekę dla użytkowników.
W 2021 roku poszerzono grupę usług sieciowych, interaktywnych o wskaźnik pt. Rejestracja on-line nowych czytelników, którego celem jest ocena stopnia automatyzacji procesów bibliotecznych i możliwości interaktywnego kontaktu z użytkownikiem.
Wskaźniki funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za 2022 rok
Porównanie wskaźników funkcjonalności za lata 2014-2022
Usługi sieciowe i interaktywne za lata 2014-2022
Analiza wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych na podstawie danych za 2021 r.
Oprac. Mariola Szymczak
Analiza danych dokonywana była w programie komputerowym AFB, w module dla administratorów merytorycznych. Wskaźniki bibliotek pedagogicznych są prezentowane bez podziału na podtypy.
Wskaźniki w tabelach grupowano zgodnie z założeniami Zrównoważonej Karty Wyników (ang. Balanced scorecard) i perspektywami oceny bibliotek w normie PN-ISO 11620:2017-11. Wartości wskaźników zaokrąglano zgodnie z zaleceniami opracowanymi głównie na podstawie PN-ISO 11620:2017-11.
W badaniu wzięło udział łącznie 34 biblioteki pedagogiczne w tym:
- 26 bibliotek pedagogicznych samodzielnych, które prowadzą 106 filii
- 5 bibliotek funkcjonujących w strukturze ośrodków doskonalenia, które prowadzą 13 filii
oraz 3 biblioteki powiatowe:
- 1 samodzielna
- 2 włączone w strukturę innej placówki oświatowej
W roku 2021 w badaniach wzięło udział 66 % bibliotek pedagogicznych, nie licząc trzech bibliotek powiatowych. Jest to spadek w stosunku do roku poprzedniego.
Podobnie jak w roku 2020, badania przeprowadzono w 14 województwach. W 100% przebadano biblioteki z pięciu województw: dolnośląskiego, lubuskie, opolskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Najmniejszą liczbę bibliotek, które włączyły się w badania efektywności odnotowujemy w województwie małopolskim i podlaskim – w badaniu wzięły udział tylko po jednej z trzech funkcjonujących tam bibliotek, co stanowi 33,3 % udziału.
W dalszym ciągu nie udało się włączyć do badań województw: świętokrzyskiego i zachodnio-pomorskiego.
Na tym samym poziomie w stosunku do roku ubiegłego utrzymuje się wskaźnik średnia i mediana “Nauczyciele – użytkownicy jako procent nauczycieli w rejonie objętym działalnością biblioteki”.
Wartość środkowa (mediana) filii przypadających na bibliotekę główną spada w stosunku do poprzednich sześciu lat. W 2021 roku zlikwidowano kolejne dwie filie bibliotek pedagogicznych. W Polsce jest łącznie 238 bibliotek pedagogicznych, z czego 48 bibliotek pedagogicznych głównych, które łącznie prowadzą 191 filii.
W 2019 roku wprowadzono w bibliotekach pedagogicznych wskaźnik „Procent użytkowników zewnętrznych” wśród wszystkich użytkowników biblioteki. Celem jest ocena odsetka użytkowników biblioteki spoza populacji obsługiwanej, a tym samym znaczenia biblioteki dla edukacji i kultury w regionie oraz jej wpływu i atrakcyjności poza bezpośrednim zasięgiem oddziaływania.
W 2020 roku wprowadzono w bibliotekach pedagogicznych nowy wskaźniki pt. „Liczba dokumentów pobranych z zasobów elektronicznych w przeliczeniu na użytkownika”, którego celem było ustalenie stopnia wykorzystania zasobów elektronicznych oferowanych przez bibliotekę zdalnie i w sieci lokalnej biblioteki. Za pomocą powyższego wskaźnika można również dokonać oceny, czy użytkownicy biblioteki odnajdują w jej zasobach elektronicznych materiały, które ich interesują.
W 2021 roku prawie wszystkie biblioteki pedagogiczne zapewniły swoim użytkownikom dostęp zdalny do licencjonowanych zbiorów elektronicznych spoza biblioteki.
Poniższy wykres prezentuje wydatki na zbiory elektroniczne jako procent wydatków na gromadzenie zbiorów w bibliotek pedagogicznych biorących udział w badaniu za lata 2020-2021.
Jednym z ważniejszych zadań bibliotek pedagogicznych jest organizacja imprez dla użytkowników. Na przestrzeni lat można zaobserwować wzrost ich liczby. Wysoka wartość wskaźnika funkcjonalności świadczy o tym, że spotkania organizowane przez bibliotekę są atrakcyjne i zgodne z potrzebami mieszkańców.
W 2021 roku wprowadzono w bibliotekach pedagogicznych nowy wskaźniki pt. Udział użytkowników w imprezach bibliotecznych organizowanych przez bibliotekę online w przeliczeniu na 100 użytkowników, którego celem jest ocena atrakcyjności imprez organizowanych przez bibliotekę dla użytkowników.
W ostatnim roku poszerzono grupę usług sieciowych, interaktywnych o wskaźnik pt. Rejestracja on-line nowych czytelników, którego celem jest ocena stopnia automatyzacji procesów bibliotecznych i możliwości interaktywnego kontaktu z użytkownikiem.
Analiza wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych na podstawie danych za 2020 r.
Oprac.: Mariola Szymczak, Joanna Kamińska
Analiza danych dokonywana była w programie komputerowym AFB, w module dla administratorów merytorycznych. Wskaźniki bibliotek pedagogicznych są prezentowane bez podziału na podtypy.
Wskaźniki w tabelach grupowano zgodnie z założeniami Zrównoważonej Karty Wyników (ang. Balanced scorecard) i perspektywami oceny bibliotek w normie PN-ISO 11620:2017 . Wartości wskaźników zaokrąglano zgodnie z zaleceniami opracowanymi głównie na podstawie PN-ISO 11620:2017.
W badaniu wzięło udział łącznie 37 bibliotek pedagogicznych w tym:
- 29 bibliotek pedagogicznych samodzielnych, które prowadzą 121 filii
- 5 bibliotek funkcjonujących w strukturze ośrodków doskonalenia, które prowadzą 13 filii
oraz 3 biblioteki powiatowe:
- 1 samodzielna
- 2 włączone w strukturę innej placówki oświatowej
W roku 2020 w badaniach wzięło udział 72,3% bibliotek pedagogicznych, nie licząc trzech bibliotek powiatowych. Jest to nieznaczny przyrost w stosunku do roku poprzedniego.
Podobnie jak w roku 2019, badania przeprowadzono w 14 województwach. W 100% przebadano biblioteki z siedmiu województw: dolnośląskiego, lubuskie, łódzkiego, mazowieckiego, opolskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Najmniejszą liczbę bibliotek, które włączyły się w badania efektywności odnotowujemy w województwie małopolskim i podlaskim – w badaniu wzięły udział tylko po jednej z trzech funkcjonujących tam bibliotek, co stanowi 33,3 % udziału.
W dalszym ciągu nie udało się włączyć do badań województw: świętokrzyskiego i zachodnio-pomorskiego.
Spada wskaźnik mediana “Nauczyciele – użytkownicy jako procent nauczycieli w rejonie objętym działalnością biblioteki”.
Wartość środkowa (mediana) filii przypadających na bibliotekę główną pozostaje niezmienna od 2015 roku, natomiast spada wartość średnia.
W 2019 roku wprowadzono w bibliotekach pedagogicznych wskaźnik „Procent użytkowników zewnętrznych” wśród wszystkich użytkowników biblioteki. Celem jest ocena odsetka użytkowników biblioteki spoza populacji obsługiwanej, a tym samym znaczenia biblioteki dla edukacji i kultury w regionie oraz jej wpływu i atrakcyjności poza bezpośrednim zasięgiem oddziaływania.
W 2020 roku wprowadzono w bibliotekach pedagogicznych nowy wskaźniki pt. „Liczba dokumentów pobranych z zasobów elektronicznych w przeliczeniu na użytkownika”, którego celem było ustalenie stopnia wykorzystania zasobów elektronicznych oferowanych przez bibliotekę zdalnie i w sieci lokalnej biblioteki. Za pomocą powyższego wskaźnika można również dokonać oceny, czy użytkownicy biblioteki odnajdują w jej zasobach elektronicznych materiały, które ich interesują.
W 2020 roku prawie wszystkie biblioteki pedagogiczne zapewniły swoim użytkownikom dostęp zdalny do licencjonowanych zbiorów elektronicznych spoza biblioteki.
Poniższy wykres prezentuje wydatki na zbiory elektroniczne jako procent wydatków na gromadzenie zbiorów w bibliotek pedagogicznych biorących udział w badaniu za 2020 roku:
Analiza wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych na podstawie danych za 2019 r.
Oprac.: Aldona Zawałkiewicz, Mariola Szymczak, Joanna Kamińska
Analiza danych dokonywana była w programie komputerowym AFB, w module dla administratorów merytorycznych. Wskaźniki bibliotek pedagogicznych są prezentowane bez podziału na podtypy.
Wskaźniki w tabelach grupowano zgodnie z założeniami Zrównoważonej Karty Wyników (ang. Balanced scorecard) i perspektywami oceny bibliotek w normie PN-ISO 11620:2016 . Wartości wskaźników zaokrąglano zgodnie z zaleceniami opracowanymi głównie na podstawie PN-ISO 11620:2016.
W badaniu wzięło udział łącznie 35 bibliotek pedagogicznych w tym:
- 28 bibliotek pedagogicznych samodzielnych, które prowadzą 121 filii
- 5 bibliotek funkcjonujących w strukturze ośrodków doskonalenia, które prowadzą 13 filii
oraz 2 biblioteki powiatowe:
- 1 samodzielna
- 1 włączona w strukturę innej placówki oświatowej
W roku 2019 w badaniach wzięło udział 70,2% bibliotek pedagogicznych, nie licząc dwóch bibliotek powiatowych. Jest to nieznaczny spadek w stosunku do roku poprzedniego.
Podobnie jak w roku 2018, badania przeprowadzono w 14 województwach.
W 100% przebadano biblioteki z sześciu województw: dolnośląskiego, łódzkiego, mazowieckiego, opolskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Najmniejszą liczbę bibliotek, które włączyły się w badania efektywności odnotowujemy w województwie małopolskim i podlaskim– w badaniu wzięły udział tylko po jednej z trzech funkcjonujących tam bibliotek, co stanowi 33,3 % udziału.
W dalszym ciągu nie udało się włączyć do badań województw: świętokrzyskiego
i zachodnio-pomorskiego.
Spada wskaźnik mediana “Nauczyciele – użytkownicy jako procent nauczycieli w rejonie objętym działalnością biblioteki“.
Wartość środkowa (mediana) filii przypadających na bibliotekę główną pozostaje niezmienna od 2015 roku.
W 2019 roku wprowadzono w bibliotekach pedagogicznych nowy wskaźnik „Procent użytkowników zewnętrznych” wśród wszystkich użytkowników biblioteki. Celem jest ocena odsetka użytkowników biblioteki spoza populacji obsługiwanej, a tym samym znaczenia biblioteki dla edukacji i kultury
w regionie oraz jej wpływu i atrakcyjności poza bezpośrednim zasięgiem oddziaływania.
- Wskaźniki funkcjonalności za rok 2019
- Porównanie wskaźników funkcjonalności za lata2014-2019
- Usługi sieciowe i interaktywne za rok 2019
- Usługi sieciowe i interaktywne za lata 2014-2019
- Porównanie wskaźników sieciowych za lata 2015-2019
Analiza wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych na podstawie danych za 2018 r.
Oprac.: Mariola Szymczak, Aldona Zawałkiewicz
Analiza danych dokonywana była w programie komputerowym AFB, w module dla administratorów merytorycznych. Wskaźniki bibliotek pedagogicznych są prezentowane bez podziału na podtypy.
Wskaźniki w tabelach grupowano zgodnie z założeniami Zrównoważonej Karty Wyników (ang. Balanced scorecard) i perspektywami oceny bibliotek w normie PN-ISO 11620:2012 . Wartości wskaźników zaokrąglano zgodnie z zaleceniami opracowanymi głównie na podstawie PN-ISO 11620:2012.
W badaniu wzięło udział 34 bibliotek pedagogicznych wraz ze 137 filiami, w tym:
- 29 bibliotek samodzielnych
- 5 bibliotek funkcjonujących w strukturze ośrodków doskonalenia
oraz 2 biblioteki powiatowe:
- 1 samodzielna
- 1 włączona w strukturę innej placówki oświatowej
W roku 2018 w badaniach wzięło udział 72,34% bibliotek pedagogicznych
Podobnie jak w roku 2017, badania przeprowadzono w 14 województwach. W 100% przebadano biblioteki z województw dolnośląskiego, łódzkiego, mazowieckiego, opolskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Najmniejszą liczbę bibliotek, które włączyły się w badania efektywności odnotowujemy w województwie małopolskim – badaniu wzięła udział tylko jedna z trzech funkcjonujących tam bibliotek, co stanowi 33,3 % udziału. W dalszym ciągu nie udało się włączyć do badań województw świętokrzyskiego i zachodnio-pomorskiego.
Procent bibliotek biorących udział w badaniach rośnie:
Spada wskaźnik ““.
Spada liczba filii przypadających na bibliotekę główną:
- Wskaźniki funkcjonalności za rok 2018
- Porównanie wskaźników funkcjonalności za lata 2014-2018
- Usługi sieciowe i interaktywne za rok 2018
- Usługi sieciowe i interaktywne za lata 2014-2018
- Porównanie wskaźników sieciowych za lata 2015-2018
Analiza wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych na podstawie danych z 2017 r.
Oprac.: Mariola Szymczak, Aldona Zawałkiewicz
Analiza danych dokonywana była w programie komputerowym AFB, w module dla administratorów merytorycznych. Wskaźniki bibliotek pedagogicznych są prezentowane bez podziału na podtypy.
Wskaźniki w tabelach grupowano zgodnie z założeniami Zrównoważonej Karty Wyników (ang. Balanced scorecard)
i perspektywami oceny bibliotek w normie PN-ISO 11620:2017-11. Wartości wskaźników zaokrąglano zgodnie z zaleceniami opracowanymi głównie na podstawie PN-ISO 11620:2017-11.
W badaniu wzięły udział 32 biblioteki pedagogiczne wraz ze 131 filiami, w tym:
- 28 bibliotek samodzielnych
- 4 biblioteki włączone w strukturę ośrodków doskonalenia nauczycieli
oraz 2 biblioteki powiatowe:
- 1 samodzielna
- 1 włączona w strukturę innej placówki oświatowej
W roku 2017 w badaniach wzięło udział 68% bibliotek pedagogicznych. Podobnie jak w roku 2016, badania przeprowadzono w 14 województwach. W 100% przebadano biblioteki z województw dolnośląskiego, łódzkiego, mazowieckiego, opolskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Najmniejszą liczbę bibliotek, które włączyły się w badania efektywności odnotowujemy w województwach małopolskim i podlaskim. W każdym z tych województw w badaniu wzięła udział tylko jedna z trzech funkcjonujących tam bibliotek, co stanowi 33,3 % udziału. Nie udało się włączyć do badań województw świętokrzyskiego i zachodnio-pomorskiego.
Wyniki badań ilustrują poniższe tabele:
- Wskaźniki funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za rok 2017
- Porównanie wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za lata 2014-2017
- Wskaźniki dotyczące usług sieciowych i interaktywnych w bibliotekach pedagogicznych za rok 2017
- Porównanie wskaźników dotyczących usług sieciowych i interaktywnych za lata 2014-2017
Analiza wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych na podstawie danych z 2016 r.
Analiza danych dokonywana była w programie komputerowym AFB, w module dla administratorów merytorycznych. Wskaźniki bibliotek pedagogicznych są prezentowane bez podziału na podtypy.
Wskaźniki w tabelach grupowano zgodnie z założeniami Zrównoważonej Karty Wyników (ang. Balanced scorecard) i perspektywami oceny bibliotek w normie PN-ISO 11620:2012 . Wartości wskaźników zaokrąglano zgodnie z zaleceniami opracowanymi głównie na podstawie PN-ISO 11620:2012.
W roku 2016 do listy wskaźników dodano wskaźnik „Satysfakcja Użytkownika”. W wyniku zrealizowanego w roku 2016 projektu ogólnopolskiego badania satysfakcji użytkowników bibliotek pedagogicznych, wskaźnik został wyliczony, wprowadzony do formularzy z danymi i poddany analizie.
W badaniu wzięło udział 31 bibliotek – 29 głównych wraz z filiami oraz dwie biblioteki powiatowe.
Badania przeprowadzono w 14 województwach. W 100% przebadano biblioteki z województw dolnośląskiego, łódzkiego, mazowieckiego, opolskiego i warmińsko-mazurskiego.
W dalszym ciągu najmniejszą liczbę bibliotek, które włączyły się w badania efektywności odnotowujemy w województwie małopolskim – w badaniu wzięła udział jedna z trzech funkcjonujących w tym województwie bibliotek, co stanowi 33,3 % udziału.
Wyniki badań ilustrują poniższe tabele:
- Wskaźniki funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za rok 2016
- Porównanie wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za lata 2014-2016
- Wskaźniki dotyczące usług sieciowych i interaktywnych w bibliotekach pedagogicznych za rok 2016
- Porównanie wskaźników dotyczących usług sieciowych i interaktywnych za lata 2014-2016
Analiza wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych na podstawie danych z 2015 r.
Oprac.: Aldona Zawałkiewicz
Analiza danych była dokonywana w programie komputerowym AFB, w module dla administratorów merytorycznych. Wskaźniki bibliotek pedagogicznych są prezentowane bez podziału na podtypy.
Wskaźniki w tabelach grupowano zgodnie z założeniami Zrównoważonej Karty Wyników (ang. BalancedScorecard) i perspektywami oceny bibliotek w normie PN-ISO 11620:2012 . Wartości wskaźników zaokrąglano zgodnie z zaleceniami opracowanymi głównie na podstawie PN-ISO 11620:2012.
W roku 2015 dokonano zmiany sposobu prezentacji wskaźnika Usługi sieciowe i/lub interaktywne z wartości procentowych na wartości liczbowe.
W badaniu wzięły udział 32 biblioteki – 30 głównych wraz z filiami oraz dwie biblioteki powiatowe.
Badania przeprowadzono w 13 województwach. W 100% przebadano biblioteki z województw dolnośląskiego, mazowieckiego, opolskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Najmniejszą liczbę bibliotek, które włączyły się w badania efektywności odnotowano w województwie małopolskim – w badaniu wzięła udział jedna z trzech funkcjonujących w tym województwie bibliotek, co stanowi 33,3 % udziału.
Wyniki badań ilustrują poniższe tabele:
- Wskaźniki funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za rok 2015
- Porównanie wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za lata 2014-2015
- Wskaźniki dotyczące usług sieciowych i interaktywnych w bibliotekach pedagogicznych za rok 2015
- Porównanie wskaźników dotyczących usług sieciowych i interaktywnych za lata 2013-2015
Analiza wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych na podstawie danych z 2014 r.
Oprac.: Aldona Zawałkiewicz
Analiza danych była dokonywana w programie komputerowym AFB, w module dla administratorów merytorycznych. Wskaźniki bibliotek pedagogicznych są prezentowane bez podziału na podtypy.
Wskaźniki w tabelach grupowano zgodnie z założeniami Zrównoważonej Karty Wyników (ang. BalancedScorecard) i perspektywami oceny bibliotek w normie PN-ISO 11620:2012 . Wartości wskaźników zaokrąglano zgodnie z zaleceniami opracowanymi głównie na podstawie PN-ISO 11620:2012.
W roku 2014 dokonano dwóch zmian na liście wskaźników. Wskaźnik Średnia liczba osób uczestniczących w imprezach organizowanych przez bibliotekę został zastąpiony wskaźnikiem Udział użytkowników w imprezach organizowanych przez bibliotekę w przeliczeniu na 100 użytkowników, a na miejsce wskaźnika Średnia liczba osób uczestniczących w szkoleniach organizowanych przez bibliotekę, wprowadzono wskaźnik Liczba uczestników szkoleń dla użytkowników w przeliczeniu na 100 użytkowników.
W roku 2015 w badaniu efektywności wzięło udział 18 (z 47) bibliotek głównych wraz z filiami, prowadzonych przez samorządy województw.
Badania przeprowadzono w dziewięciu województwach. Przebadano 100% bibliotek z województw dolnośląskiego, mazowieckiego i pomorskiego.
Najmniejszą liczbę bibliotek przebadano w województwie wielkopolskim – w badaniu wzięło udział 20% bibliotek.
Wyniki badań ilustrują poniższe tabele:
- Wskaźniki funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za rok 2014
- Wskaźniki dotyczące usług sieciowych i interaktywnych w bibliotekach pedagogicznych za rok 2014
- Porównanie wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych za lata 2013-2014
- Porównanie wskaźników dotyczących usług sieciowych i interaktywnych za lata 2013-2014